hommade-e logo   1
news about shows workshops contact english
           
המרקיד - הצגה לשחקן בודד המרקיד - הצגה לשחקן בודד

איתן הררי, מרקיד השואף להכרה, מנצל הרקדה אליה הוקפץ כמחליף, כדי ליצור ריקוד עם חדשני בשיתוף הקהל וע"י כך לשדרג את מעמדו בעולם המחול הישראלי. במהלך ההרקדה חושף איתן את מקורות ההשראה שלו - חוויות אותן חווה בצעירותו. ההרקדה מתקדמת, איתן מתחיל להרגיש את ניחוח ההצלחה ודווקא אז מאיימים זיכרונותיו להשתלט עליו ולהאפיל על חגיגת המחול.

       
כתיבה בימוי ומשחק: יואב ברתל   בימוי וכוריאוגרפיה: אביגיל רובין   עיצוב תאורה: נדב ברנע   יעוץ מוזיקלי: יחזקאל רז
מונודרמה מפתיעה
צבי גורן, אתר הבמה

הצגת היחיד המפתיעה של יואב ברתל בתיאטרון הסימטה מגוללת את סיפורו הכואב של מרקיד ריקודי עם. באחת ההופעות הבאות של "המרקיד", אני מקווה שיימצאו מתנדבים רבים מהקהל שיקומו ויצטרפו לשיעורי ההדגמה של יואב ברתל בתפקידו כמרקיד השרמנטי איתן הררי. בהצגה שבה צפיתי עשו זאת שתי יעלות חן, גברבר עגלגל אחד וקשיש קצר נשימה שברתל-הררי שם עליו עין מתחילת ההופעה וגרר אותו לריקוד האולטימטיבי שלו. ככל שירבו המתנדבים, מכל גיל, צבע ומין, כך תגבר המשמעות המיוחדת של "המרקיד", יצירתם המשותפת השלישית של יואב ברתל ואביגיל רובין (אחרי "חומוס, צ'יפס, סלט" ו"חוויה מתקנת" שנוצרו עבור פסטיבל עכו בשנתיים שעברו). הפעם זאת מונודרמה מפתיעה שברתל עצמו כתב וביים יחד עם רובין שגם לימדה אותו לרקוד ויצרה את הכוריאוגרפיה להצגה. הסיפור שברתל מגולל נראה פשוט למדי. איתן הררי הוא מרקיד, לפי דבריו, שעדיין מחכה להזדמנות הגדולה ולהכרה לאומית ביצירות הריקוד העממי שהוא ממציא לצלילי להיטים ישראלים (שנבחרו בעצה טובה של יחזקאל רז). הררי הגיע לשיעור ההרקדה כמחליף למרקיד אחר, והוא מנצל את ההזדמנות שניתנה לו לווידויים על מקורות ההשראה שלו: אהובתו נועה, שאותה פגש בהרקדה שנקלע אליה במקרה, שלושה פלסטינים שקיללו קצין צה"ל כ"הומו!" ובמיוחד- חיילי המחלקה שלו. אבל הפשטות הזאת היא מסכה מתוחכמת, וצעדי הריקוד הם סוג של אלטרנטיבה לישיבה קפואה מול קב"ן מסביר פנים (וזה התפקיד של הקהל, כדאי לזכור). כי כן, בכל צעד ובכל תנועה שהוא מלמד או מדגים הררי משיל מעליו שכבות עבות, וחושף את אמיתות דמותו ואישיותו, שנראו בהתחלה כאילו הגיעו מזולה עשנה בגואה ובסופו של השיעור התברר כי באו מהכאב. שליטתו הפיזית המרשימה של ברתל בתנועה ובריקוד נרכשה במיוחד לצורך ההצגה הזאת, ותהליך הלימוד עיצב את מאפייני משחקו המצוין כמרקיד: תנועת רגליים רכה, הנפה חגיגית של הזרועות, ובעיקר הרצאת הדברים – שלעתים נראתה כמו היפ הופ בהילוך איטי. כל זה מלווה בחיוך שרמנטי, מפתה מאוד, שברתל משגר לעבר הצופים היושבים בשלושת עברי הרחבה, שנדב ברנע האיר ברכות נעימה, ואשר בה הוא מרקיד את סיפורו של איתן הררי בצעדים של תום ושל התפקחות.

סיפור ישראלי
שי בר יעקב ,ידיעות אחרונות

המרקיד חושפת את האדם העצוב שמתחבא מאחורי השמחה יואב ברתל ואביגיל רובין הם צמד יוצירם צעירים שהחלו להתבלט בשנים האחרונות בתחום שבין התיאטרון למחול. שתי ההצגות הראשונות שהעלו בפסטיבל עכו, "חומוס צ'יפס סלט" ו"חוויה מתקנת" זכו בתהודה חיובית בשל השילוב המקורי שיצרו בין סוג של תיאטרון חברתי הומוריסטי לבין שימוש בקטעי תנועה, המעבירים את המשחק האמיתי שמאחורי הסיטואציה החברתית. יצירתם החדשה "המרקיד" גם היא משלבת בין תיאטרון למחול , אלא שהפעם המחול הוא חלק הרבה יותר אורגני מהסיפור הדרמטי. זוהי בעצם הצגת יחיד שכתב ברתל, ובה הוא מגלם דמות של מדריך לריקודי עם המתפרנס מהרקדות המוניות. בפתיחת המופע הוא מדבר אל הצופים כאילו היו משתתפים פוטנציאליים בהרקדה שכזו, ובהמשך מגולל בפניהם את ההיסטוריה הפרטית שלו והקשר שלו לעולם הריקודים – קשר שנבנה דרך מספר אירועים שהולידו ריקודים ברגעי מפתח בחייו הצעירים. כך הוא מלמד אותנו את הריקוד שהמציא ברגע הפגישה הראשונה שלו עם אהובתו, רעות, אבל גם את הריקוד שיצר מתוך מפגש עם שלושה פלסטינים ליד מחסום בגדה בעת שירותו במג"ב. כדי ללמד אותנו את הריקודים הוא מגייס מתנדבים מהקהל. הצופים במופע שבו נכחתי שיתפו פעולה בצורה מרשימה עם המרקיד/השחקן, ויש לזקוף זאת הן לזכותם והן לזכות הכריזמה של ברתל, המקרין סוג של קסם ונמרצות שקשה לעמוד בפניהם. הוא גם מביא בפנינו את הסיפור האישי של המרקיד החייכן במשחק נקי ואמין, הנבנה בהדרגה לקראת שיא כואב בעת חשיפת הסוד האמיתי המסתתר מאחורי החזות הצוהלת. יש משהו מאוד ישראלי בסיפור הזה על נער צעיר ותמים הנדחף לקצה על ידי מפגש בלתי מתוכנן עם הפן האכזרי של החיים בעת שירותו הצבאי. דרך המפגש בים עולם השמחה והתמימות של הריקודים לביו עולם הכוחניות והסדיזם של השירות הצבאי, אנחנו לומדים באמצעות ההצגה הקטנה והחכמה הזו משהו עצוב על עצמנו ועל העולם שבו אנו חיים, עולם שבו ריקודים נולדים לרוב מכאב ולא משמחה או מאהבה.



יוצאת דופן ומסקרנת במיוחד
יובל בן עמי,ישראל היום

יוצאת דופן ומסקרנת במיוחד היא ההצגה "המרקיד" של יואב ברתל ואביגיל רובין, שכוללת גם הרקדה ממש של הקהל. ברתל מופיע בדמות מבדרת להדהים, ועם זאת אנושית ומעניינת... בתקציב אפסי, כשהקהל משמש תפאורה, ניצבים וגם אביזרים, יוצרים רובין וברתל משהו מיוחד באמת...

המרקיד - תמונה מתוך ההצגה בתיאטרון הסימטה ביפו